Hur beställer jag ersättningar till mina kor?

Vilka öronmärken ska jag använda för återtag av skinn och kött?

 

 

Det kan finnas flera olika anledningar till varför ett djur inte finns med på listan för dina nötkreatur vid beställning av Ersättningsmärke, kontrollera bland de anledningar nedanför och kontakta sedan Jordbruksverket för att rätta felet innan du provar igen.

  • Kalv som tappat märke, har troligtvis ännu inte blivit inrapporterad till CDB. Kontakta Jordbruksverket. Lamm som tappat öronmärke eller som ska ha kompletteringsmärke. Lammet har inte blivit inrapporterat till Jordbruksverket, kontakta Jordbruksverket. Eller originalbricka har aldrig tagits för detta djur, lägg in beställning för originalbricka istället för ersättningsmärke.
  • Djur på slakteri, djuret har troligtvis redan blivit ut rapporterad efter hämtning. Kontakta Jordbruksverket för att få in djuret tillfälligt för uttag av ersättningsmärke.
  • Djur på bete, djuret är troligen skriven både hemma på gården och ute på bete. Kontakta Jordbruksverket för att få djuret skrivet på endast ett SE nummer.
  • Djur som är såld/köpt, djuret är troligen skriven på två SE nummer (säljaren och köparen). Säljaren måste rapportera ut djuret från sitt SE nummer och den nya ägaren måste rapportera in djuret på det nya SE numret innan ersättningsmärke kan tas ut. Observera att säljare inte kan ta ut ersättningsmärke när djuret har blivit ut rapporterat.

Fraktavgiften kan inte tas ut i förväg, utan avgörs i samma skede som paketeringen då man avgör vilket emballage som är mest lämpad för ditt paket och den totala vikten vägs fram.

Det finns två olika märkestyper att välja mellan för återtag av skinn och kött.

Combi Signal sätts i örat med svart Combi Junior Tång och svart Combi Junior nål, 20 mm. Plastinsatsen ska vara isatt i tången.

Micro öronmärke sätts i örat med hjälp av en Micro tång.

 

Röda märken för återtag av skinn.

Gröna märken för återtag av kött.

 

Kolla med ditt slakteri innan beställning över vilken information de behöver präglat på öronmärket.

Ja, men endast fram till kl 10:00 nästkommande vardag från den tidpunkt man lagt beställningen. Man kan kontakta oss via telefon, mail och messenger vid ändringar på sin beställning.

Till Combi 3000 öronmärken (Stor, Små, Mini, Rund och E23) används svart Combi Junior tång med svart Combi Junior nål.

Till Combi Signal öronmärken för återtag används Combi Junior tång med plastinsatsen isatt.

Till elektroniska märken Combi 3000 E30 (Flagg, Små och Rund) används svart Combi Junior tång med plastinsatsen urtagen.

Till micro öronmärken används endast en Micro tång.

För mer information se vårat informationsblad Isättning av öronmärken 

Beställda Orginalmärken, normal leverans tid från dagen vi behandlat din beställning tills den skickas ut till kund är ca 10 arbetsdagar. Under högsäsong (jan-maj) ligger leveranstiden på ca 12 arbetsdagar. Därefter tillkommer tid för postens hantering av ditt paket.

Beställda Ersättningsmärken skickas 2-3 arbetsdagar efter beställning, under högsäsong ca 3-4 arbetsdagar.

Tänk på att beställa dina märken i tid!

Ja, men endast för beställning av ersättningsmärken, när ett djur har tappat sitt öronmärke.

Förbered ditt samtal innan du ringer in med att ha ditt person- eller organisationsnummer samt SE (PPN) nummer redo.

Vid bråttom: 3 kr per öronmärke + ordinarie kostnader

Över 500 öronmärken bråttom: Ordinarie kostnader + avgift 1000 kr

Akuta beställningar: avgift 250 kr + bråttom (+ 3 kr per öronmärke) + ordinarie kostnader

Djur på slakteri: ordinarie kostnader + avgift 250 kr

Signalmärken: ordinarie kostnader + avgift 1 kr/märke

Beställning till två öron Får/Get
Beskrivning av beställning till två öron för får och get.

Vid beställning av orginalmärken till får/get kan man nedanför fälten Start nummer och Antal, pricka i för ett öra eller två innan man går vidare till märkestyp.

Följ länken för att se bilder över beställning Märken till två öron.