Det finns två märkestyper för återtag av skinn och kött, Micro och Combi Signal.

Micro Öronmärke

Återtag

 

 

 

 

 

Återtagsmärket sätts i örat som ett andra eller tredje märke innan djuret lämnas in för slakt.

Under Instruktioner i huvudmenyn finner du en manual för hur du beställer dins märken, klicka här för att komma dit direkt.

För beställning av återtagsmärken

via Nätbutiken, gå in under Övriga märken, välj märkestyp, välj färg och fyll i den text ditt slakteri behöver se på öronmärket.

På blankett för öronmärken till Får/Get, finns Signalmärken på baksidan av blanketten för återtag. Ange antal, kryssa i om det ska vara präglade eller blanka återtagsmärken. Vid präglade märken ange präglingstext vid sidan av texten.

Beställning på telefon, ange ditt SE nummer, märkestyp, färg och om det ska vara text eller blanka märken.

Kontrollera med ditt slakteri vilka uppgifter de behöver på märkena för återtag t ex medlemsnummer.

Observera! Man kan inte ha sitt SE nummer präglat på ett återtagsmärke, de röda räknas då som importerade djur och de gröna som reservmärken.

Det kan finnas flera olika anledningar till varför ett djur inte finns med på listan för dina nötkreatur vid beställning av Ersättningsmärke, kontrollera bland de anledningar nedanför och kontakta sedan Jordbruksverket för att rätta felet innan du provar igen.

  • Kalv som tappat märke, har troligtvis ännu inte blivit inrapporterad till CDB. Kontakta Jordbruksverket. Lamm som tappat öronmärke eller som ska ha kompletteringsmärke. Lammet har inte blivit inrapporterat till Jordbruksverket, kontakta Jordbruksverket. Eller originalbricka har aldrig tagits för detta djur, lägg in beställning för originalbricka istället för ersättningsmärke.
  • Djur på slakteri, djuret har troligtvis redan blivit ut rapporterad efter hämtning. Kontakta Jordbruksverket för att få in djuret tillfälligt för uttag av ersättningsmärke.
  • Djur på bete, djuret är troligen skriven både hemma på gården och ute på bete. Kontakta Jordbruksverket för att få djuret skrivet på endast ett SE nummer.
  • Djur som är såld/köpt, djuret är troligen skriven på två SE nummer (säljaren och köparen). Säljaren måste rapportera ut djuret från sitt SE nummer och den nya ägaren måste rapportera in djuret på det nya SE numret innan ersättningsmärke kan tas ut. Observera att säljare inte kan ta ut ersättningsmärke när djuret har blivit ut rapporterat.

I varukorgen kan du se vad din fraktkostnad blir för din beställning. I fraktkostnaden ingår även kostnaden för emballaget på dina varor.

Frakt går från 39 kr.

Nej, i varukorgen har du möjligheten att ändra leveranssätt på varor som ersättningsmärken, övriga märken och lagervaror. Men ej på originalmärken.

Vi har fasta avgifter av hanteringen av ordrar som läggs på bråttom och akut. Till akuta ärenden räknas djur på slakteri eller omhändertagande av vanvårdade djur.

Till Combi 3000 öronmärken (Stor, Små, Mini, Rund och E23) används svart Combi Junior tång med svart Combi Junior nål.

Till Combi Signal öronmärken för återtag används Combi Junior tång med plastinsatsen isatt.

Till elektroniska märken Combi 3000 E30 (Flagg, Små och Rund) används svart Combi Junior tång med plastinsatsen urtagen.

Till micro öronmärken används endast Micro tång.

Till TST/DNA öronmärken (öronmärken för vävnadsprov) används endast TST tång.

För mer information se vårat informationsblad Isättning av öronmärken 

Beställningar på

  • Originalmärken (till nya djur) går direkt till Norge för tillverkning. Den typen av beställning kan ej läggas som bråttom eller akut. Vår leveranstid från hantering till utskick ligger på ca 8 arbetsdagar.
  • Ersättningsmärken skickas 2-3 dagar efter hantering. Vill man ändra sin beställning i efterhand till bråttom (99 kr) och akut (249 kr) tillkommer avgift. Till akuta ärenden räknas djur på slakteri eller omhändertagande av vanvårdade djur.
  • Beställningar med övriga märken, utan SE beteckning tar ca 10 arbetsdagar efter hantering.
  • Lagervaror skickas 1-2 dagar efter beställningen kommit in.

I varukorgen i närbutiken har du möjlighet att ändra leverans sätt till Bråttom eller Akut på varor som ersättningsmärken, lagervaror och övriga märken. Vi erhåller rätten att skicka större beställningar på öronmärken till Norge för produktion.

Tänk på att beställa dina märken i tid!

Ja, men endast för beställning av ersättningsmärken, när ett djur har tappat sitt öronmärke.

Förbered ditt samtal innan du ringer in med att ha ditt person- eller organisationsnummer samt SE (PPN) nummer redo.

Du kan själv i varukorgen lägga till Bråttom eller Akut på beställningar gällande ersättnings- och övriga märken, som märken för återtag. Det går ej att lägga till Bråttom/Akut på Originalmärken, till nya djur. 

När det gäller lagervaror ring innan kl. 12:00 så kan vi försöka få iväg det samma dag.

För bråttom hantering 99 kr

För akut hantering 249 kr

 

Beställning till två öron Får/Get
Beskrivning av beställning till två öron för får och get.

Vid beställning av orginalmärken till får/get kan man nedanför fälten Start nummer och Antal, pricka i för ett öra eller två innan man går vidare till märkestyp.

Följ länken för att se bilder över beställning Märken till två öron. 

Det finns två sätt att beställa ersättningsmärken till nötkreatur.

På baksidan av våran nötblankett fyller du i SE nummer, individ nummer och om du ska ha till ett öra eller två, samt vilket märke du vill ha, se bild på blankett. Blanketten hittar du här. Vill du ha hjälp att fylla i blanketten, klicka här för manual.

Via hemsidan och nätbutiken finns en manual som du kan skriva ut och ha bredvid dig när du ska lägga din beställning. Om du ska lägga en större beställning på ersättningsmärken kan det vara bra att dela upp beställningen till flera mindre för att inte riskera att bli utloggad, bank-id räcker i ca 20 minuter.

Instruktion beställning ersättning till nöt nätbutik
Info om hur man beställer ersättningsmärken till nöt genom nätbutiken.