Det finns två märkestyper för återtag av skinn och kött, Micro och Combi Signal.

Micro Öronmärke

Återtag

 

 

 

 

 

Återtagsmärket sätts i örat som ett andra eller tredje märke innan djuret lämnas in för slakt.

Under Instruktioner i huvudmenyn finner du en manual för hur du beställer dins märken, klicka här för att komma dit direkt.

För beställning av återtagsmärken

via Nätbutiken, gå in under Övriga märken, välj märkestyp, välj färg och fyll i den text ditt slakteri behöver se på öronmärket.

På blankett för öronmärken till Får/Get, finns Signalmärken på baksidan av blanketten för återtag. Ange antal, kryssa i om det ska vara präglade eller blanka återtagsmärken. Vid präglade märken ange präglingstext vid sidan av texten.

Beställning på telefon, ange ditt SE nummer, märkestyp, färg och om det ska vara text eller blanka märken.

Kontrollera med ditt slakteri vilka uppgifter de behöver på märkena för återtag t ex medlemsnummer.

Observera! Man kan inte ha sitt SE nummer präglat på ett återtagsmärke, de röda räknas då som importerade djur och de gröna som reservmärken.

2020-05-29

Det kan finnas flera olika anledningar till varför ett djur inte finns med på listan för dina nötkreatur vid beställning av ersättningsmärke, kontrollera bland de anledningar nedanför och kontakta sedan Jordbruksverket för att rätta felet innan du provar igen.

  • Kalv som tappat märke: har troligtvis ännu inte blivit inrapporterad till CDB – Kontakta Jordbruksverket.
  • Lamm som tappat öronmärke eller som ska ha kompletteringsmärke: Lammet har inte blivit inrapporterat till Jordbruksverket eller så har originalbricka aldrig tagits ut för detta djur, ta då ut originalmärke istället för ersättningsmärke.
  • Djur på slakteri: djuret har troligtvis redan blivit utrapporterad från CDB – Kontakta Jordbruksverket för att få in djuret tillfälligt för att kunna beställa ersättningsmärke.
  • Djur på bete: djuret är troligen skriven hemma på gården och ute på bete – Kontakta Jordbruksverket för att få djuret skrivet på endast ett SE-nummer.
  • Djur som är såld/köpt: djuret är troligen skriven på två SE-nummer (säljaren och köparen). Säljaren måste rapportera ut djuret från sitt SE-nummer och den nya ägaren måste rapportera in djuret på det nya SE-numret innan ersättningsmärke kan beställas. Säljaren kan  inte ta ut ersättningsmärke när djuret har blivit utrapporterat.

Vad kostar frakten?

Din fraktkostnad ser du i varukorgen innan du skickar iväg din beställning. Frakten går från 39:- till 139:- beroende på storlek och vikt. I fraktkostnaden ingår även emballage.

Kan jag ändra till akut eller bråttom i efterhand på min beställning?

Nej, i varukorgen har du möjligheten att ändra leveranssätt på varor som ersättningsmärken, övriga märken och lagervaror. Men ej på originalmärken.

Vi har fasta avgifter av hanteringen av akut (249:-) och bråttom (99:-). Till akuta ärenden räknas djur på slakteri eller omhändertagande av vanvårdade djur.

Till Combi 3000 öronmärken (Stor, Små, Mini, Rund och E23) används svart Combi Junior tång med svart Combi Junior nål.

Till Combi Signal öronmärken för återtag används Combi Junior tång med plastinsatsen isatt.

Till elektroniska märken Combi 3000 E30 (Flagg, Små och Rund) används svart Combi Junior tång med plastinsatsen urtagen.

Till micro öronmärken används endast Micro tång.

Till TST/DNA öronmärken (öronmärken för vävnadsprov) används endast TST tång.

För mer information se vårat informationsblad Isättning av öronmärken 

Beställningar på

  • Originalmärken (till nya djur) går direkt till Norge för tillverkning, och kan ej läggas som akut eller bråttom och produktions- och leveranstid är ca 12-14 arbetsdagar.
  • Ersättningsmärken skickas 2-3 dagar efter hantering från Lidköping. Lägger man ersättningsmärken samtidigt som originalmärken så tillverkas även dessa i Norge (10-14 arbetsdagars produktions- och leveranstid)
  • Övriga märken, utan SE-beteckning tar ca 10 arbetsdagar efter hantering.
  • Lagervaror skickas 1-2 dagar efter beställningen kommit in.

I varukorgen i nätbutiken har du möjlighet att ändra leveranssätt till akut eller bråttom på varor som ersättningsmärken, lagervaror och övriga märken.

Vi erhåller rätten att skicka större beställningar på öronmärken till Norge för produktion.

Tänk på att beställa dina märken i tid!

Ja, du kan ringa in din beställning till oss men endast för beställning av ersättningsmärken eller för lagervaror. Ej originalmärken.

Förbered ditt samtal med att ha  ditt SE-nummer redo. Kundservice 0510-20445

Beställning till två öron Får/Get
Beskrivning av beställning till två öron för får och get.

Vid beställning av orginalmärken till får/get kan man nedanför fälten Start nummer och Antal, pricka i för ett öra eller två innan man går vidare till märkestyp.

Följ länken för att se bilder över beställning Märken till två öron. 

Det finns tre sätt att beställa ersättningsmärken till dina djur.

Via telefon, 0510-20445

Så lägger vi in den åt dig.

På våra blanketter

Du fyller blanketten med SE-nummer, kontaktuppgifter, individnummer och om du ska ha till ett öra eller två, samt vilket märke du vill ha. Glöm inte din underskrift!

Blanketterna hittar du här.

Via nätbutiken

Om du ska lägga en större beställning på ersättningsmärken kan det vara bra att dela upp beställningen till flera mindre för att inte riskera att bli utloggad, Bank-ID räcker i ca 20 minuter.